vrijdag 24 februari 2017

Monikkenwerk

.

u kent ze wel, de Judaspenning.


Maar het is een monikkenwerk om ze van
hun dubbele schutsbladen te ontdoen...


niet één maar twee, en tussenin zitten de zaden.


Hoe begin je daar dan aan? In ieder geval "voorzichtig."
En als er een lipje aanzit, zoals rechts gaat het vanzelf.


Het binnenste lijkt wel parelmoer, 
en is mooi als het licht er doorheen schijnt.


Mijn fout is dat ik deze van voorbije zomer
veel te laat heb gepeld. Ze waren veel te droog.


daarom zie je ook veel beter de lidtekens 
van de zaden en de nerven...


Het middelste blad zou gaaf moeten zijn,
maar zoals je ziet is het dat niet.


En dan de zaden. Die zijn een kunstwerk op zich.
Met een perfecte tekening, lijken het takken van een boom.


Ik sta altijd in bewondering wat zo'n klein ding vermag.
Ik heb ze 100 x vergroot. ze zijn ongeveer 3 mm.
en gaaf om te zien.







Op hoop van zegen, volgende zomer.

ria

3 opmerkingen:

A van de Aa zei

Laat je verrassen,.... en ik weet weer wat meer over de Judaspenning.
Fijn weekend

willyduvel zei

Voor mij onbekend weer iets bij geleerd !! Stel me de vraag : kan ik nog ne slimme worden ?? peins het niet !! Mooie beelden Ria Grts

willy zei

prachtige foto's Ria

en van een fout zou ik hier toch niet spreken

prettig weekend