donderdag 28 augustus 2014

Vandaag





Een rustige dag, geen regen, een beetje bewolkt en zwoel,
ik heb nog een taak te doen.



Er is niemand, behalve wij
en de doden
maar zij zwijgen en rusten...





1909 - 2014
Honderd en vijf jaar geleden werd mijn vader geboren...

Hier rust hij samen met mijn moeder,
50 jaar getrouwd waren ze.





Vake, we hebben een bloemeke bij!

Heb je daarboven gevierd,
te samen met ons moeke en ons zusje Agnes?






In de lente brachten we deze mooie en welriekende Allysum.
Wat ben ik blij hem nog zo goed terug te vinden,
stevig uit de kluiten gewassen en gezond...






Het is zo rustig op het kerkhof,
we wandelen samen naar vernieuwde delen.

Tussen de bloemperken zien we een paar kleine kruisjes,
een rustplaats voor de allerkleinsten.





ik denk dat men zich moelijk kan voorstellen wat het betekent
een kindje te moeten verliezen...






...mijn keel snoert toe....
knuffeldoekjes, een beertje...




.

Ook al is de naam niet leesbaar,
het verlies is even groot











Gabriela was haar naam,
vier dagen jong - nu een engeltje hierboven.
Misschien hebben een zusje en broertje speelgoed
voor haar achtergelaten.






Bloemen hier en daar getuigen dat het leven 
nooit echt ten einde is,

dat er altijd een morgen is,
een voortbestaan...
...aan de andere kant.


Toen ik tien was verloor ik een zusje bij de geboorte,
al had ik er nog drie
en kreeg ik later nog een broertje bij,
toch blijft het een gemis,
altijd.




Enkele dagen voor mijn moeder stierf zei ze met een diepe zucht:
"nu ga ik eindelijk ons Agneske zien",
ze verlangde er zo naar.

In de jaren veertig-vijftig mocht een moeder haar dode kindje niet zien,
afschuwelijk.

ria39

2 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Ja,zo ging dat in die tijd.
Onmenselijke beslissingen waren dat.
Een erg mooi blogje, Ria.

Groetjes Ans

A van de Aa zei

Een bezoek aan het kerkhof brengt altijd herinneringen aan het verleden met zich mee.
En de confrontatie dat het leven heden niet gestopt is, maar op de een of andere manier voort is gegaan.
En een blik in de toekomst, wat hopelijk nog lang een blik zal zijn in de toekomst.
Fijn weekend