donderdag 14 april 2016

Dag 4 - reist u nog mee?


deel 1  -  deel 2  -  deel 3


Ver reizen we niet, van dorp naar dorp,
langs mooie landschappen,
maar met een heel bijzonder doel.


Wat groeit er in mijne hof?


ajuin, peterselie, patatten met stelen,
neen, wat groeit er dan?
spek in de pan? neen  -  wat dan?


HOP.....
zover het oog maar reikt.


We zijn op weg naar de Trappisten van Westvleteren.
Ik vertelde vroeger dat wij er in 1944-45 als vluchtelingen onderdak vonden.
De dankbaarheid en herinneringen zijn gebleven,
al zijn de paters van toen niet meer in leven.


Het oude kloosterpand. 
Achter de grote deur sliep broeder portier,
niet in een bed, maar in een portiek.
"broederke Rudolf" noemde wij hem.
Een heilig man.


De ingang is nu aan de andere zijde.
Er is veel veranderd. Zo werd een nieuw klooster gebouwd,
omdat het oude gevaarlijk werd en vele scheuren 
en barsten in de muren vertoonden.



Het eenvoudige kerkhof, waar vele broeders begraven liggen.
De stallen, waar mijn grootvader de broeder hielp met de dieren...


De oude wegwijzer,
elke morgen nam mijn vader er de tram
naar zijn werk in Poperinge. (Ook daar had de abt voor gezorgd).

Het schooltje waar ik de derde kleuterklas meemaakte,
in het gehucht “Sint Sixtus.” 

   

De kapel is heel sober en nodigt uit tot gebed.
Ook leken mogen sommige diensten bijwonen.





   
Het vernieuwde en uitgebreide klooster.
Sinds het volledig af is zijn wij er niet meer geweest.
Het wordt tijd om er nog eens heen te gaan.


Voor mij is het altijd een beetje thuiskomen,
omdat ik er toch een jaar van mijn prille jeugd doorbracht.


Maar natuurlijk zijn we ook gekomen voor het lekkere bier.
Dat rijkelijk vloeit in de Vrede, recht tegenover de abdij.

Santé

http://sintsixtus.be/


Wij vertrekken terug naar ons vakantiehuis, het was een natte, donkere dag...
maar op de terugreis is de avondzon heel de tijd onze gezel. En hoe?






...foto's van uit een rijdende auto



Het was een mooie dag, het was een schitterende dag.



Moe maar tevreden, en.....
morgen is er weer een nieuwe dag!





voor wie nog niet alles heeft gezien:
TERUG

           deel 1  -  deel 2  -  deel 3         

VOLGENDE deel 5


4 opmerkingen:

willy zei

Westvleteren.. heeft een speciale betekenis voor jou..Ria

zelf ben ik er noch niet geweest

ze zijn wel zuinig met de verkoop van de trappist

prettige dag

A van de Aa zei

Jeugdherinneringen, de mooie worden een leven lang gekoesterd.

klaproos zei

oh lieve Ria, wat een heerlijke tocht,
daar ben ik nog nooit geweest,
maar het biertje heb ik wel eens gedronken...

mag ik zeggen dat er ook nog heel veel lekkere andere biertjes zijn:-)
ik vond het westvleteren niet zó héél erg speciaal :-)
oei..
ik zal maar gaan zeker:-)

bai bai

xxx

duvelse fotokes zei

Mooi Ria Ben er ook een paar keer in een B B Geweest dat juist achter de tuin van de paters lag Het "Pahilleke" denk ik (een paar jaar geleden) Heel erg mooi en goed bij die paters he !Wel een heel andere herinnering voor mij dan voor U Grts