woensdag 8 december 2010

Feest van Maria

Madonna van Fra Fillipo Lippi (1406-1469) Firenze

Vandaag viert de kerk het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis. 

De Onbevlekte Ontvangenis van Maria is een dogma van de Rooms-katholieke Kerk
 dat op 8 december met een hoogfeest gevierd wordt.
Het dogma bevestigt de bijzondere status van Maria door vast te stellen
dat zij ter wereld kwam zonder door de erfzonde te zijn belast.

Zij ontving, met andere woorden, een onbevlekte ziel.
Op haar ziel werd door God reeds tevoren de zuiverende werking
van de toekomstige Verlossing door haar Zoon Jezus Christus toegepast.

Voorbestemd om de moeder te worden van Gods Zoon,
moest zij smetteloos zijn, zoals in de Schrift wordt voorspeld.


In dit schilderij, van de hand van de meester F. Lippi,
straalt alle innerlijke en uiterlijke schoonheid van de mens,
geschapen naar Gods beeld en gelijkenis.

Toen ik gisteren deze reproductie terugvond werd ik zo blij van binnen.
Spontaan kwam volgend lied mij in gedachte:



Daar bloeide ene lelie
Daar bloeide ene lelie met zuiverlijke pracht
Voor eeuwen en tijden in 't diepst van Gods gedacht'
Zij was toch zo schone!
Zij bloeide toch zo blank!
Er looft haar naar waarde noch mens, noch eng'lenzang
Vandaag is de lelie zo menig' eeuw verbeid
Op aarde ontsproten in reine heerlijkheid
't Zijt gij, O Maria, O lelie, eeuwig schoon
Gods bruid en Gods dochter en Moeder van Gods Zoon!
Al de engelenkoren begroeten heden de aard'
Zij heeft hun, o wonder, een koningin gebaard
O hemelse lelie, gij zijt onz' eeuw'ge roem
Gij zijt van de wereld de vlekkeloze bloem!

Ik wens U ook een blije en gezegende dag

ria

2 opmerkingen:

klaproos zei

lieve ria,
heb je gisteren naar god en klein pierke gekeken...

het was er de moeite,
het geloof ligt onder zwaar vuur ria,
en de vraag "wie kun je nog vertrouwen"

hoor ik elke dag wel hier of daar.
ik ben een erge fan van maria, en geloof in haar als geen ander,
overgenomen van mijn moeder:-)

ria dit is een prachtig prentje,en ik neem het graag mee,
heb je het toevallig ook groter nog???
dan kan ik dat als screensaver gebruiken ,
zó mooi is het :-)
ik wens jou en die je lief zijn een heerlijke namiddag ria,

greet's foto's zei

lieve Ria,,bedankt voor je geweldige gedicht,ook ik ben een grote fan van Maria,en dit is een prachtig prentje,

lieve ,,,lieve Ria,,wat zijn we gelukkig he,in ons geloof,
toen ik eenmaal een lopend patient was,mocht ik ,,,eerst met begelijding,,en later alleen, naar het stilte centrum,en dat deed ik ook tweemaal per dag,je zorgen en verdriet alles kon je daar kwijt,fijn dat het er is.

lieve groetjes Greet