maandag 23 september 2013

Herfst



Schuchter, en op lange benen 
arriveerde heer Herfst vandaag, 
Hij liep voorzichtig en met zachte pas; 
Was hij te vroeg misschien? 
Het leek of het nog zomer was. 

Een per vergissing, afgevallen blad, 
moest dat wel beamen, 
de sappen in de bomen 
hadden helemaal geen zin 
om naar beneden te komen. 

Hier en daar wat geel of bruin, 
maar overwegend groen, 
mij leidt je niet om de tuin, 
giechelde een bijtje, er is nog 
nectar genoeg, zoem, zoem. 

De zon, die stilaan moe werd 
van al die bruine lijven, 
liet haar gevoelens de vrije loop. 
Voor de spelende kindjes 
wou ze toch nog even blijven, 

Ze koos daarom haar mildste stralen, 
ongevaarlijk voor mens of dier. 
' Zondag ' immers is haar dag, 
waarom zou ze dan verzaken 
herfst of niet, ik ben en blijf hier. 

Mag ik een voorstel mijnheer Herfst 
en aan U, mevrouw Zomer? 
Ik nodig u beiden uit, een korte tijd 
misschien nog enkele weken, want 
niets is mooier ' dan overeen te komen. '

Dus vrienden houdt u klaar, 
al is de zomer wel voorbij; 
ook in de herfst is de zon 
nog dikwijls van de partij. 
En lieve Herfst, jij popelt, daarom 
leg uw penselen al maar klaar. 

Ria, 21.09.2013 


6 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Wat een leuk gedicht.
Enne...ook in de winter laat de zon ons gelukkig niet in de steek.

De foto is ook prachtig.

Groetjes Ans

curieuzeneuzemosterdpot zei

fantastische ode aan de herfst, ria!!

en natuurlijk ook aan de zomer, eh? :-))

klaproos zei

ohh ria hoe mooi en hoe waar,
de zomer is alweer voorbij en over 3 maanden is het alweer ...
ach nee, we krijgen een heerlijke nazomer en het wordt deze week al genieten let maar op:-)

wat kun jij mooi intens en gevoelig dichten,
xxx

Ina zei

Hoi Ria,

Wat een prachtig gedicht..
Zo mooi !!!
Zelf gemaakt ??
Super knap !!!

Ja ik woon wel heel ver van Antwerpen. Ik denk wel 350 km als het niet meer is...
Wel heel veel lieve groetjes van dit verre boerenland.

willy zei

ode aan de herfst..door Ria

machtig mooi !

groeten

Mapi zei

Wat heb je dat prachtig beschreven Ria, heel bijzonder !
Fijn dat je weer even bij mij langs kwam.
Liefs en een fijn weekend
Mapi