vrijdag 9 mei 2014

Waar of niet waar...



Wat het zeker is, is een Aurora, beelden gemaakt in 2010
in het noorden van Noorwegen, zie tekst onderaan.

Voor mij stelt het een ook een figuur voor.
Het zou de Maagd Maria kunnen zijn. Het is in ieder geval
een houding zoals Zij soms aanneemt als Zij verschijnt..

Als U goed kijkt ziet u links onderaan een kleine blauwe figuur,
het is de vriend van de fotograaf.
Tegelijkertijd zie je ook hoe groot de Aurora is.
Opmerkelijk is de beschrijving van de fotograaf zelf,  die hier volgt.

https://www.flickr.com/photos/salomonsen/4998417812/in/photostream/  Canon 5D Mark II + Canon EF 16-35 Mark II @ f/2.8, ISO2500, 7sec.
If you came across this photo on another site than flickr, I would be happy to know where :) Thx 
I shot this on the late evenig of sept.16th 2010, nearby Skittenelv in the Tromsø area, in northern NORWAY. Me and my Friend Frank and Knut was out chasing the aurora, after a 30min drive outside of Tromsø we pulled the car over when we found our location. Then all of a sudden all electricity in the area blacked out, it was strange, it was mysterious, it was like we could feel something was about to happen. I had just taken of my 24mm Mark II f/1.4, and it was hard to decide weather to put my favourite lens back on, or go for the 16mm to be able to capture more. In this case I am glad I went for the 16mm.
After 45min of waiting it suddenly happened. It was like all of heaven opened and poured electric plasma light all over us! We were mesmerised, it was magic, it was almost undescribable. You get religious when you get to experience something like this. The lights were everywhere, it was difficult to decide where to shoot, we were shouting and screaming at each other in excitment, we were laughing, it was sick!!!
I did shoot lots of shots this evenig, will post more later. In this one I manged to capture not only a spectacular lightshow, fast moving sparkling auroa boralis in both its usual bright green, but also some red/violet red color, which is less visible to the human eye than camera optics. I also managed to capture the beginning of a corona/aurora core at the left top, and 3 sattellites, 1 airplane and 1 friend (Frank) shooting the light as well. When watching Frank sitting down to the left, you can imagine how big this one was!
...
BTW! While you are here, I recommend you to take a look at my 4min video of the Northern Lights! Spent 6months, 50,000 stills shot. Video contains some of the most amazing auroral outbreaks I have ever seen:  vimeo.com/21419634
Feel free to share it or twitter it. For more pictures, follow me on facebook: arctic light photo - on facebook: 
https://www.facebook.com/arcticlightphoto
BR 
Ole

Ik heb gepoogd zo goed mogelijk te vertalen.

Ik schoot deze foto’s in de late avond van sept.16th 2010 , vlakbij Skittenelv in het gebied Tromsø , in het noorden van Noorwegen. Ik en mijn vriend Frank en Knut reden op zoek naar de auroras . Na een 30min rijden buiten Tromsø parkeerden we de  auto toen we op onze locatie aankwamen. Dan plots viel alle licht in het gebied uit, het was  een black-out , het was vreemd , het was mysterieus , Het was alsof we konden voelen dat er iets stond te gebeuren . Ik had mijn lens 24mm f/1.4 Mark II  opstaan, en het was moeilijk om te beslissen weer mijn favoriete lens terug te zetten, de 16mm die in staat is om meer beelden op te vangen . In dit geval ben ik blij dat ik ging voor de 16mm .
Na 45min wachten gebeurde het ineens . Het was net of de hemel geopend werd en een elektrische plasma licht over ons heen stortte ! We werden betoverd , het was magisch , het was bijna onbeschrijflijk . Als je zoiets als dit ervaart voelt het als religieus. De lichten waren overal , het was het moeilijk om te beslissen waar te schieten. we schreeuwden en schreeuwden naar elkaar in opwinding , we lachten, het was bijzonder.

Ik schoot veel meer beelden die avond , die ik later zal posten. Wat ik zag was niet alleen een spectaculaire lichtshow , een snel bewegende sprankelende aurora boralis, in zowel haar gebruikelijke heldere groene , maar ook een aantal rood / violet rode kleur, dat minder zichtbaar is voor het menselijk oog dan cameraoptica . Ik ben er ook in geslaagd om het begin van een corona / aurora kern vast te leggen op de linkerbovenhoek , en 3 satellieten , 1 vliegtuig en 1 vriend ( Frank ) schoten deze lichtbeelden ook. Bij het kijken naar Frank die zat aan de linkerkant , kun je je voorstellen hoe groot deze Aurora was !
Ikzelf had deze foto al eerder gezien, maar onlangs kwam ik ze weer tegen op Pinterest. De foto leidde mij naar de webpagina en de beschrijving door de fotograaf. Daarom dat ik dit wil delen. Ik vind het heel bijzonder. Veel plezier bij het ontdekken van nog andere foto's en video's van deze knappe fotograaf.

U vindt een aantal links hierboven die naar de webpagina van deze fotograaf leiden, echt de moeite.
ria39






Geen opmerkingen: