dinsdag 7 oktober 2014

Hoe lang leeft een spin?






Weet u het? Zo ja, wil het mij dan vertellen?





Drie weken lang hing zij te zwieren
in zon en regen,
Niets hield haar tegen om stiekem
door het keukenraam te piepen.





Stond zij op dieet? Ik weet het niet;
ik zag haar nimmer eten.
Haar huis aan flarden nu,
en zij, foetsie, verdwenen!




Al zien ze er niet uit,
nuttig zijn ze wel...




zelden zie je hen saam...
ze blijven liefst een eind 
van elkaar vandaan...





Wat ben ik blij;
dat ik niet ben verzeild,
in de klauwen van dit monster.
Wat heeft die een appetijt....!


Ik ben eens gaan zoeken op het web, neen niet het spinnenweb,
maar op het www:

Veel spinnen overwinteren als ei in een speciaal eierpakket of spinsel, en in het voorjaar komen ze daaruit en gaan de weide wereld in. Dit geldt bijvoorbeeld voor kruisspinnen. Op dat moment zijn ze nog erg klein en vallen niet zo op, maar ze zijn er wel. Gedurende het verdere seizoen blijven ze groeien en vooral de vrouwtjes kunnen dan flinke afmetingen aannemen. Inmiddels is de zomer bijna ten einde en begint de herfst. Dit is ook de periode dat de meeste mensen veel spinnen kunnen waarnemen.

Het einde van de herfst halen de meeste kruisspinnen al niet en begin winter hebben ze allemaal het loodje gelegd, maar pas nadat zij zich verzekerd hadden van de een wintervaste verblijfplaats voor hun toekomstig nageslacht en zo is de cirkel weer rond. Kruisspinnen jongen hebben dus nooit hun ouders gezien. Tellen we de tijd van het ei erbij dan is de maximale leeftijd van een kruisspin ongeveer een jaar, dit geldt voor veel meer spinnensoorten.



4 opmerkingen:

duvelse fotokes zei

Dat is héél leerrijk !! Mooie beelden Groetjes

Ans van Ispelen zei

Ja,ik zie ze ook heel vaak en zo eentje als deze hing laatst bij ons raam.
Griezelig zien ze er wel een beetje uit,maar als je zo'n spinnenweb ziet,zijn het ware kunstenaars.

Groetjes Ans

A van de Aa zei

Weinig mooier dan een web met de druppels van het ochtenddauw.
En we zijn weer een stukje wijzer geworden, aangaande spinnen.

Vanessa zei

Leuke spinnenweetjes en prachtige foto's. Ik vind spinnen wat griezelig van dichtbij, maar hun webben zijn soms echte kunstwerkjes.
Hoe lang een spin leeft weet ik niet, eentje die hier binnenkomt in elk geval niet lang :-)
Nog een fijne avond,
groetjes, Vanessa